Mælk

posted in: Fremhævet, Kost | 0

Mælkeprodukter giver mig eksem og derfor er det vigtigste i min kost, at jeg undgår alle former for fødevarer, som indeholder mælkeproteiner.
Mælkeprodukter er f.eks. fløde, ost, yougurt, men også alle de fødevarer som har ingredienser der indeholder mælkeproteiner. Heldigvis skal alle varedeklerationer i Danmark have skrevet disse med fed skrift og ordet mælk skal indgå.

Det var efter en længere periode med slem eksem, at jeg første gang begyndte at søge efter andres erfaringer med kostændring, som en måde at behandle atopisk eksem på.

Jeg faldt over dette indlæg på netdoktor.dk fra 2012, hvor en fyr beskriver, hvorledes en ændring i kosten har fået hans eksem til at forsvinde.

Motiveret af udsigten til et eksemfrit liv stoppede jeg derfor med at drikke mælk og undlod ligeledes at spise produkter som indeholdt mælkbestanddele. Det resulterede i at min eksem nærmest forsvandt og for at teste om det virkelig var mælken som var problemet, foretog vi derhjemme nogle ganske uvidenskabelige tests med mig som forsøgskanin. Testen gik ud på at jeg i én uge undlod alle former for mælkeprodukter for så at indtage mælk på ugens sidste dag. Resultatet var hver gang, at eksemen kom igen og altid først som en kriblende fornemmelse i huden der efter en dags tid blev til synligt eksem.

Læs her om tilsvarende erfaringer:

https://www.naturli.dk/artikel/kan-boerneeksem-komme-af-maelk/

Som alternativ til mælk bruger jeg havredrikken fra Natur’li eller Nettos billige, men ligeså gode mærke SPIR. Den er rigtig god i kaffen og müsli er nu noget jeg igen kan spise med havredrik på. Desuden har havredrik den fordel, at holdbarheden er meget lang og den holder sig frisk i åben tilstand, så længe den er i køleskabet. Efter en ferie er den åbne havredrik i køleskabet på arbejdet stadig helt fin.

Der er mange meninger om mælk og om det er sundt eller skadeligt. Det er op til den enkelte at vurdere hvad de mener om mælk. Disse to hjemmesider repræsentere hvert sit ringhjørne i debatten:

Mejeri.dk

Mejeriforeningens hjemmeside, som er positiv i forhold til mælk.

Komælk.dk

Hjemmeside lavet af læger, som er kritiske i forhold til mælk.

Foredrag med MD Neal Barnard om mælkeindustrien og mælkens indflydelse på vores sundhed

The Magnificent Milk Myth … Debunked | Brooke Miles | TEDxWilmington


Farvel til halsbetændelse

Da jeg drak mælk havde jeg halsbetændelse hver vinter. Det var et tilbagevendende fænomen og hvis man én gang har haft halsbetændelse, så ved man hvor smertefuldt det kan være. Derfor blev jeg meget lettet, da jeg efter første mælkefri vinter ikke havde haft halsbetændelse.


Mælkeindustrien mærker presset og slår igen med ny hjemmeside

Mejeriforeningen har lavet flere hjemmesider, som forsøger at skabe tvivl om forbindelsen mellem mælk og eksem. Det de skriver er ikke faktuelt forkert, men deres formuleringer forsøger at skabe tvivl om forbindelsen.

Se siden:

maelken.dk/sundhed/maelkens-rolle/huden

Endnu en version af siden:

mejeri.dk/sundhed/maelkens-sundhedseffekter/maelkens-rolle-for-huden

Måske hænger den nye informationsstrategi sammen med det faldende mælke-salg. Særligt de unge fravælger mejeriforeningens produkter.

Tryk på billederne fra hjemmesiden Coopanalyse.dk for at komme til undersøgelserne.

De unge fravælger mælken.

Sukker

posted in: Fremhævet, Kost | 0

Sukker er noget jeg i lang tid har haft mistanke til som udløsende faktor for eksem.

I den antiinflamatoriske kost er sukker en af de største syndere, idet det påvirker blodsukkerniveauet og bugspytkirtlens insulinproduktionen. Hvis ikke kroppen konstant regulerer blodets indhold af sukker er resultatet beskadigelse af kroppens celler.

Har du ofte følelsen af at befinder dig i en energimæssig rutschebane, så kan jeg anbefale, at prøve at skrue ned for mængden af hvidt sukker og slik i hverdagen.

Denne undersøgelse er lavet af forskere fra Rigshospitalet og Københavns Universitet og viser at sukker har en direkte destruktiv og inflamatorisk virkning på kroppens celler. Studiet viser at eksem ofte er et resultat af inflammation i kroppen og derfor er det en god idé at reducere sit sukkerindtag mest muligt.

Opdateret 2020.04.09

Tiden er kommet til at undersøge i hvor høj grad sukker påvirker min hud. Læs mere her i afsnittet BodyLab.

Æg

posted in: Fremhævet, Kost | 0

Indeholder ligesom mælk animalske proteiner og kan virke udløsende for hudeksem hos mange med atopisk eksem. Min erfaring viser, at jeg får moderat hudirritation og eksem, hvis jeg har spist ting som indeholder æg. Det kan f.eks. være mayonnaise, remoulade og madvarer såsom tærter og bagværk. Derfor forsøger jeg ligeledes at minimere min indtagelse af disse madvarer.


Opdatering julen 2019

Efter lang tid hvor min eksem har været i ro og huden pæn, begyndte jeg at komme i tvivl om hvorvidt jeg egentligt var allergisk overfor æg. Det har naget mig i længere tid at skulle undgå denne fødevare, da den findes i så mange produkter. Derfor skulle det undersøges igen ved den metode jeg altid benytter.

Et stykke æggekage blev spist og så var det bare at vente på en eventuel reaktion, selvom at jeg håbede, at den udeblev.

Små to dage senere havde jeg fået kraftig eksem på armene, de steder hvor eksemen kommer. Det var en hård omgang og Locoid-cremen kunne ikke slå det ned, hvorfor jeg måtte ty til en af de kraftigtvirkende hormoncremer. Efter en uges tid var eksem bekæmpet og jeg var en erfaring rigere. Æg kunne jeg fortsat ikke tåle…

Gulerødder

posted in: Fremhævet, Kost | 0

Disse orange tingester er en virkelig energi-booster. Jeg mærker en tydelig forbedring i mit energi-niveau og velbefindende efter at jeg begyndte at spise dem.

På en normal dag ryger der let 4-6 stk. indenbords og det handler om at gøre det nemt og tilgængeligt. Det er jo ikke ligefrem en fødevare man normalt føler stor trang til, men ved at skrælle et par gulerødder og f.eks. sætte i et glas ved ens arbejdsplads, så bliver de hurtigt spist som “hygge-snack”. Jeg tager hver dag 4 skrællede gulerødder med i bilen, når der skal pendles til arbejdspladsen. Når man sidder fast i morgentrafikken og keder sig, så virker de små orange venner lige pludseligt ganske tiltrækkende.

Vand

posted in: Kost | 0

Det er vigtigt at få nok væske i løbet af dagen og at bruge en app er kun én måde at sikre dette. Man kan også have en vandflaske ved sin arbejdsplads og så få den fyldt op et par gange på en arbejdsdag. Men ligesom med så meget andet, så er det vigtigt at føle efter om mængden af vand er tilpasset din krop og om det føles rigtigt..

I perioder har jeg benyttet en app til at holde styr på mit væskeindtag. For mig er det ca. 2,1 liter fordelt på hele dagen og det er meget nemmere med en app til at holde styr på om man i løbet af dagen for depoterne fyldt op. Jeg bruger pt. appen Water Drink Reminder. Desuden så har jeg den regel, at når appen siger at det er “drikke-tid” så er det også tid til at smøre evt. udsatte steder, som ellers har en tendens til at tørre ud og danne eksem.

Økologi og kosttilskud

posted in: Kost | 0

Jeg prøver så vidt muligt at vælge økologiske varer, uden at være fanatisk. Da økologiske varer ofte indeholder langt færre potentielt allergifremkaldende ingredienser og tilsætningsstoffer, formoder jeg at det er bedre for kroppen.

Denne app kan jeg anbefale, når en ingrediens eller et E-nummer skal tjekkes for mulig allergifremkaldende virkning.

Kosttilskud

Multivitamin

Da jeg ikke får mælk og æg, tager jeg dagligt en almindelig multivitamin-pille. Den sørger for at jeg ikke mangler et eller andet vitamin eller mineral i kosten.


Magnesium

Magnesium er et mineral som har stor indvirkning på vores helbred. Mineralet indgår i over 300 forskellige processer i kroppen og er bl.a. vigtigt for at hjerne og celledeling fungerer korrekt. Personligt var det efter en periode med stress-symptomer, at jeg begyndte at læse om magnesiums mange gode egenskaber. Hvis man er stresset og har tankemylder i hovedet, samt følelsen af uoplagthed, så er magnesium et kosttilskud jeg kan anbefale. Følelsen af “for mange tanker i hovedet” forsvandt som dug for solen efter de første par dage på magnesium-tilskud.

Læs mere om magnesiums mange gode egenskaber på Videnskab.dk.


Jeg kan anbefale Magnesiumtilskuddet fra NutriPharma, da det indeholder de rigtige typer magnesiumforbindelser til at virke afslappende og afstressende. Desuden skal man kun tage én tablet dagligt, for at få den rigtige dosis. Min tablet indtages om aftenen i forbindelse med aftensmåltidet.

Kalk-tilskud

Når man udelader mælkeprodukter i kosten er det vigtigt at få nok kalk fra andre kilder. Det er de færreste fødevarer som indeholder lige så meget kalk som mælkeprodukter, så derfor er den praktiske løsning at tage kalktilskud i pilleform.